måndag, januari 07, 2008

Julkort 2007



Jag sydde upp ett lucialinne och en pepparkasklänning. Till dessa två blev det en luciakrona och en pepparkakshatt.
Lusselinnet är sytt av ett gammalt lakan. Det blev inte super, lite kort i ärmarna och sprundet i nacken blev inte heller bra. Däremot blev jag nöjd med kragen och linnet som helhet. Det skulle ju ändå bara användas två gånger och ingen gång skulle det synas i sömmarna. :)
Kronan blev nästan förliten, trots att jag tyckte att jag tog i med måtten, men det berodde kanske på att jag stoppade den med för mycket vadd. Ska försöka tänka på det till nästa gång, om jag gör fler.
Pepparkaksklänningen är gjord i lakanstyg och vita påsydda zigzagband som kristyr. Det är en förklädesklänning, bara ett band i nacken som håller ihop den.
Hatten är gjord i filt med zigzagband som kristyr. Det hade varit lättare att sy dit banden innan jag sydde ihop hatten, men då hade jag inga sådana hemma och så ville jag få ihop den och se om den passade.

Kortet redigerade jag och klippte ihop i Paintshop Pro, fonten tror jag att jag hittade på 1001 free fonts.

Kanske lite väl tidskrävande projekt att göra för ett julkort. Nästa år kanske jag kan nöja mig med en av dräkterna, dessutom har jag bestämt mig för att köpa nästa lusselinne, det fanns bara inte så här små.

Inga kommentarer: